Arbeidsmarktcommunicatie: wat je moet weten
De krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds beter voelbaar. Personeelswerving vraagt daarom meer aandacht. Het vormt de sleutel tot contact met de beste kandidaten.
Met welke aspecten moet je rekening houden bij het vormgeven van arbeidsmarktcommunicatie voor de generaties Y en Z? Wij zetten enkele van onze ervaringen op een rij.
Accentverschuivingen
Wanneer het gaat over de generatie Y (millenials) en Z, dan wordt nogal eens gesteld dat “alles anders” is geworden ten opzichte van het verleden. Dat is nogal overdreven. Natuurlijk hebben deze generaties eigen unieke kenmerken. Maar dat hadden bijvoorbeeld de pragmatisten en generatie X ook. Niet alles is dus anders. Met enkele accentverschuivingen kun je al veel bereiken.
Meer dan een functie
We komen nog veel vacatures tegen waar alles draait om de functiebeschrijving. Kennis over de werkgever en de bedrijfscultuur wordt daarbij als “bekende info” beschouwd. Dat is niet wenselijk.
De generaties Y en Z kijken breed. Een werkplek moet waarde hebben in de vorm van werkplezier, ervaring en leerzaamheid. Een goede presentatie van je organisatie is dan onmisbaar. Besteed dus tijd aan employer branding.
Interactie graag
Arbeidsmarktcommunicatie blijft vaak statisch. Het proces van een sollicitatie mag bekend zijn, maar je kunt generaties van starters tot seniors (de generatie XYZ) op dit punt positief verrassen met een sterke candidate journey.
Door het mogelijk te maken direct te chatten met een aankomend collega bijvoorbeeld. Of door niet te starten met een sollicitatie, maar met een online assessment , zoals bijvoorbeeld Harver heeft ontwikkeld.
DOWNLOAD DE FACTSHEET
Meer weten over de opkomst
van de generaties Y en Z in Nederland?
Download de gratis factsheet met
alle informatie.
Ieder vraagstuk is uniek
Er wordt vaak in algemeenheden gesproken over de generaties Y en Z. Over hoe “ze” zoeken naar banen. Of welke bedrijfsomvang “ze” het meest waarderen. Maar in de praktijk blijkt dat er per branche en functiesoort grote verschillen bestaan.
Wilt je echt op effectieve wijze jouw arbeidsmarktcommunicatie vormgeven? Dan is enig onderzoek op zijn plaats. Dat is vaak eenvoudig te combineren met een actuele wervingsvraag. En het levert waardevolle informatie voor de toekomst op.
Tot slot
Tot slot een punt dat weinig te maken heeft met generatiedenken, maar alles met de krapte op de arbeidsmarkt. Steeds meer werkgevers starten al met hun arbeidsmarktcommunicatie tijdens de eerste werkoriëntatiefase van studenten.
Uit onderzoek van de Intelligence Group blijkt dat bijna de helft van de studenten in hun laatste leerjaar wordt benaderd door recruiters. Hoe effectief die benadering is verteld het onderzoek niet. Maar het is duidelijk dat het voor organisaties belangrijker wordt om tijdig en proactief te communiceren.
Hulp bij het generatievraagstuk
Nederland heeft te maken met een uitdagend generatievraagstuk. Door de vergrijzing verdwijnt veel ervaring en capactieit van de arbeidsmarkt. Daardoor is extra inspanning nodig om jonge mensen te werven en binden. Het draait dan niet alleen om de arbeidsmarktcommunicatie, maar ook om succesvolle onboarding en investeren in werkgeluk.
Wil je hier stappen in zetten? Wij helpen je graag Plan een vrijblijvende kennismaking.
Meer over millennials
Over de auteur
Meest gelezen
Wat is jouw vraagstuk?
Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.