Gebruik social media per generatie (2022)
In Nederland komt er nog geen einde aan de groei van social media. Dat blijkt uit onderzoek “What’s happening online” waarin het gebruik van social media per generatie is onderzocht. Dat de wereld van updates en likes populair is onder alle generaties, dat wisten we al. Maar welke kanalen krijgen de voorkeur per generatie?
Nederlanders zijn gemiddeld actief op 3 tot 4 sociale netwerken. Het zal geen verrassing zijn dat Generatie Z het meest op social media te vinden is. Dat de babyboomers minder actief zijn, is ook geen verrassing. We gaan in dit artikel in op de twee meest actieve generaties: Gen Z. en de millennials.
Rising star met Chinese roots
Generatie Z (in het onderzoek gedefinieerd als 14-25 jaar) zijn de jongeren: tieners en adolescenten groeien op in het diverse en voortdurend veranderende digitale landschap.
Kijken we naar social media-gebruik bij Gen Z, dan staat WhatsApp onveranderd op één (91%), gevolgd door Instagram (80%). Het gebruik van Facebook lijkt na jaren van daling te stabiliseren: op 58%. Dat is toch ruim achter Snapchat (68%).
De rising stars onder Generatie Z zijn TikTok en LinkedIn: TitTok wordt voor het eerst door minstens de helft van de Z-ers gebruikt. LinkedIn passeert de grens van 25% (om precies te zijn: 27%).
Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd, vertegenwoordigt in Nederland zo’n 3 miljoen personen van 25-39 jaar. De top 3 op het gebied van social media gebruik in deze groep is: Whatsapp (87%), het aanhoudend populaire Facebook (67%) en Instagram (57%).
Hoewel Gen Y slechts een paar jaar in leeftijd verschilt van Gen Z. zijn de verschillen in social media gebruik groot. TikTok is door slechts 15% omarmt (zoals gezegd: 50% bij Gen Z). Ook het gebruik van Snapchat (19%) blijft sterk achter bij de online voorkeur van de jongste generatie.
LinkedIn wordt wel vaker gebruikt: 43% vs 27%. Dit is gezien de levensfase en werkzame carriere van millennials ook goed te verklaten.
Facebook blijft populair
In Nederland is Generatie X (40-59 jaar) breed vertegenwoordigd. WhatsApp en Facebook worden veel gebruikt (respectievelijk 87% en 69%). Alles wat daarna komt, volgt op afstand. Instagram komt tot 42%, LinkedIn tot 36%.
De Babyboomers dan (60-75 jaar). Ook onder deze groep staat medium WhatsApp duidelijk bovenaan (81%). Het Facebookgebruik komt met 66% op de tweede plek. Andere kanalen komen niet boven de 25%.
Wat kun je met deze kennis?
Het is goed te weten via welke kanalen je de verschillende generaties kunt bereiken. Maar past jou boodschap en doel ook bij de wijze waarop je doegroep bijvoorbeeld gebruik maakt van TikTok, LinkedIn of Facebook? Want verschillende generaties mogen gebruik maken van dezelfde kanalen. De wijze waarop ze deze kanalen gebruiken verschilt.
Pretest je campagnes
Wil je een optimale match tussen jouw boodschap en de wensen van je doelgroep? Vertrouw niet alleen op de statistieken van je campagnes, maar ontdek wat jouw doelgroep echt aanspreekt.
Een pretest biedt je snel waardevolle handvatten om campagnes – nu en in de toekomst – te verbeteren.
Neem snel contact op voor een vrijblijvende intake.
Veelgestelde vragen: social media gebruik per generatie
Wat is het populairste social netwerk van Nederland?
WhatsApp scoort hoog bij alle generaties. Ruim 4 van de 5 Nederlanders gebruiken de berichtendienst. Ook Facebook scoort goed bij jong en oud: bijna 2 op de 3 mensen maakt gebruik van de dienst.
Wat is het snelst groeiende social netwerk?
Onder jongeren (de generatie Z.) is een sterke groei van het TikTok gebruik te zien. Inmiddels heeft de helft van de jongeren een account. Dit wordt vaak veelvuldig gebruikt.
Welke generatie is het meest actief op social media?
Met name de generatie Z is zeer actief. De jongeren zijn actief op gemiddeld 4,6 netwerken. Bij babyboomers ligt dit veel lager: 2,7 netwerken.
Over de auteur
Wat is jouw vraagstuk?
Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.