Home » Blog » Gebruik social media per generatie (2021)

Gebruik social media per generatie (2021)

In Nederland komt er nog geen einde aan de groei van social media. Dat blijkt uit onderzoek van het Ruigrok NetPanel naar het gebruik van social media. Het onderzoek laat zien dat social media in 2021 onder alle generaties gemeengoed zijn geworden: 95% maakt gebruik van social media. Per generatie zijn wel verschillen in voorkeur van kanalen te zien.

Let op: in dit onderzoek wordt de Amerikaanse generatie-indeling gehanteerd.

Rising star met Chinese roots

Generatie Z (digitieners genoemd in het onderzoek) zijn de jongeren: tieners en adolescenten (14-24 jaar). Ze groeien op in het rijk vormgegeven digitale landschap. Qua social media staat WhatsApp met stip op één (92%), gevolgd door Instagram (82%). Het gebruik van Facebook daalt. In 2020 werd het nog door 64% actief gebruikt. Dat is nu gedaald naar 53%. De rising star onder Generatie Z is TikTok: in één jaar tijd is het gebruik meer dan verdubbeld. Van 19% in 2020 naar 40% in 2021.

Gebruik social media per generatie

Generatie Y, ook wel de Millennials genoemd, vertegenwoordigt in Nederland zo’n 3 miljoen personen van 25-39 jaar. De top 3 op het gebied van social media gebruik in deze groep is:  Whatsapp (91%), het aanhoudend populaire Facebook (71%) en Instagram (60%). Opvallend is het gebruik van TikTok. Met 12% scoort dit kanaal nog niet hoog, maar de groei verloopt snel: + 7% in vergelijking met een jaar eerder. Ook LinkedIn zat in de lift (+6% tot 47%).

Facebook is immer populair

In Nederland is Generatie X (40-59 jaar) breed vertegenwoordigd. WhatsApp en Facebook worden veel gebruikt (respectievelijk 89% en 69%). Alles wat daarna komt, volgt op afstand. Instagram komt tot 39%, LinkedIn tot 36%. 

De Babyboomers dan (60-75 jaar). Ook onder deze groep staat medium WhatsApp duidelijk bovenaan (79%). Het Facebookgebruik komt met 71% op de tweede plek. Andere kanalen komen niet boven de 25%.

Wat kun je met deze kennis?

Het is goed te weten via welke kanalen je de verschillende generaties kunt bereiken. Maar past jou boodschap en doel ook bij de wijze waarop je doegroep bijvoorbeeld gebruik maakt van TikTok, LinkedIn of Facebook? Want verschillende generaties mogen gebruik maken van dezelfde kanalen. De wijze waarop ze deze kanalen gebruiken verschilt.

Wil je een optimale match tussen jouw boodschap en de wensen van je doelgroep? Neem contact op voor onderzoek, propositie- of campagneontwikkeling.

William-Burghout

Over de auteur

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Meest gelezen

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.