GENERATIE Y: de millennials
De Generatie Y - de millennials - is veelbesproken. Logisch, want de invloed en het belang van de millennials groeit.
Diversions helpt je met:
Home »
Bereiken en overtuigen
Wil je actief inspelen op de motieven en drijfveren van de generatie Y? Wij bieden insights en helpen je de vertaalslag te maken naar de praktijk. In drie eenvoudige stappen.
Startpunt: doelgericht werken
We starten met het scherp formuleren van je doelen.
- Wat wil je bereiken?
- Waarom spreek je millennials aan?
- Hoe meten we toekomstig succes?
Waardevolle insights
Diversions levert je waardevolle insights. Gebaseerd op kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
We brengen de wensen van jouw publiek in beeld. Wat vragen ze? Wat drijft ze? Wat willen ze echt?
Concept & communicatie
Wij helpen je de vertaalslag te maken van insights naar concreet concept.
Om dit te bereiken combineren we kennis over generaties, innovatie en gedragspsychologie.
Voor het beste resultaat.
Groei binnen handbereik
Generatie Y in beeld
Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing.
Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.
Overview: | Generatie Y |
---|---|
Alias | millenials |
Geboren | 1985-2000 |
Huidige leeftijd (2018) | 18 t/m 33 jaar |
Levensfase | Jong volwassen (primair) |
Aantal (2018) | 3.199.170 Nederlanders |
De saamhorigheid is groot onder de millennials.
> |
---|
Alias: millennials |
Geboren: 1985-2000 |
Huidige leeftijd (2018): 18 t/m 33 jaar |
Levensfase: Jong volwassen (primair) |
Aantal (2018): 3.199.170 Nederlanders |
Kenmerken van Generatie Y
De Generatie Y is geboren in een digitale wereld. De millennials weten als geen ander hiermee om te gaan. Social media en het internet kennen nog weinig geheimen.
Informatie en ontspanning zoeken en vinden ze snel. Maar het is voor publishers niet eenvoudig de aandacht vast te houden. Een volgende uitdaging ligt slechts een klik of swipe verder.
De millennials worden vaak gezien als een grenzeloze generatie. Alsof de generatie Y alleen rijk wordt door te vloggen op YouTube, onbeperkt budget heeft om de wereld rond te reizen en bij wie geld voor een dagelijkse ‘coffee-to-go’ de nieuwe norm is geworden.
Dat beeld klopt niet helemaal. De Generatie Y heeft tijdens de vormende jaren ook 9/11 en de nasleep daarvan meegemaakt. Ze merken duidelijk de effecten van klimaatverandering en vergrijzing. En velen hadden een lastige start op de arbeidsmarkt als gevolg van de crisis.
De invloed van corona
De start op de arbeidsmarkt heeft een ongewoon vervolg gekregen met de corona crisis. Vaste dienstverbanden waren al een unicum onder millennials. Enerzijds door voorzichtige werkgevers, anderzijds doordat jongeren bewust kozen voor korte dienstverbanden. Jobhoppen was de norm.
De corona periode lijkt daar een trendbreuk in te hebben aangebracht. Bedrijven in nood kiezen er niet zelden voor de - tot voor kort zo felbegeerde - jongeren op te offeren tijdens bezuinigingsoperaties. Dit terwijl onderzoek van Deloitte (juni 2020) laat zien dat millennials zelf nu wel vaker openstaan voor een langer verblijf bij hun werkgever.
Zo kantelde in circa 6 maanden de situatie op de arbeidsmarkt met 180 graden.
Achtergronden
Het CBS biedt onmisbare cijfers over jongeren in Nederland.
Het onderzoek van Standford laat mooi zien levensfase een ander fenomeen is dan generatie.
Over millennials op de werkvloer
Wie de harten van de Generatie Y wil veroveren (als werkgever of merk) doet er goed aan niet te vertrouwen op de stereotype beschrijvingen die veelal de ronde doen. Onderzoek altijd welke generatiekenmerken voor uw organisatie en binnen je markt relevant zijn. Bijvoorbeeld aan de hand van de Generation journey.
Wil je als werkgever jouw personeelswerving richten op de generatie Y?
Lees dan ook onze blogpost over generatiegerichte arbeidsmarktcommunicatie.
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen.
William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.
Meest gelezen
Wat is jouw vraagstuk?
Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.
Download het gratis ebook
Wat kan uw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.