Home » Kennisbank » De Patatgeneratie: alles wat je moet weten

De Patatgeneratie: alles wat je moet weten

De patatgeneratie bestaat uit mensen die geboren zijn tussen 1970 en 1985. Deze generatie kenmerkt zich door een pragmatische instelling, zelfredzaamheid en een sterke werkethiek. Ze zijn opgegroeid in een tijd van economische groei en technologische vooruitgang, en hebben geleerd om flexibel en veerkrachtig te zijn.

De patatgeneratie heeft eigenlijk de naam: pragmatische generatie. De bijnaam is bekend geworden door voetbaltrainer Leo Beenhakker.

Hij omschreef (na een mindere wedstrijd) talenten als Frank en Ronald de Boer, Bryan Roy en Richard Witschge als gemakzuchtig en gepamperd.

Assistentcoach Bobby Haarms sprak dan over de patatgeneratie, en die naam nam Beenhakker over in een persconferentie. Overigens was Beenhakker zeker niet negatief over de pragmaten. Hij gaf ze alle ruimte om te spelen en ontwikkeling. Maar hij wilde ze wel op scherp zetten.

Dat “op scherp te zetten” lukte: de talenten bleken een grote carriere voor de boeg te hebben. Net zoals veel generatiegenoten. Er is een mooie documentaire over gemaakt die je nog altijd kunt bekijken.

Kenmerken van de patatgeneratie:

  • Pragmatisch en oplossingsgericht
    De patatgeneratie is gewend om zaken praktisch aan te pakken en zich niet te laten leiden door idealisme. Ze zijn gericht op het vinden van oplossingen die werken, ongeacht de theorie.
  • Zelfredzaam en onafhankelijk
    Deze generatie zorgt voor zichzelf te zorgen. Ze zijn niet bang om hard te werken en zijn trots op hun onafhankelijkheid. Zie we daar de invloed van hun ouders: de babyboomers?
  • Sterke werkethiek
    De patatgeneratie heeft in de loop der jaren bewezen een sterke werkethiek te hebben. Ze zijn loyaal aan hun werkgevers en zetten zich volledig in voor hun taken.

Technologisch georiënteerd

De patatgeneratie is opgegroeid met de komst van computers en internet. Technologie maakt als van jongsaf aan deel uit van werk en privéleven. Ze blijven openstaan voor nieuwe innovaties.

Bekende generatiegenoten van de patatgeneratie

Generatieconflicten

De pragmatische instelling van de patatgeneratie kan soms leiden tot conflicten in de samenwerking van generatie XYZ. Millennials zijn bijvoorbeeld vaak meer idealistisch en gericht op teamwork, terwijl de patatgeneratie meer waarde hecht aan individualisme en prestatie.

Veelvoorkomende problemen bij de samenwerking:

  • Miscommunicatie
    De verschillende waarden en normen van de generaties kunnen leiden tot miscommunicatie. Van pragmaten wordt vaak gezegd dat ze eerst doen, en daarna communiceren. Voor andere generaties kan dat lastig zijn.
  • Verschillende werkstijlen
    De patatgeneratie is gewend zelfstandig te opereren, terwijl onder andere millennials hechten aan flexibiliteit en teamwork.
  • Verschillende verwachtingen
    De patatgeneratie hecht veel waarde aan werk. Latere generaties zoeken actiever naar de balans in het leven. Dat kan botsen.

Met gericht generatiemanagement kan de samenwerking tussen generaties worden verbeterd.

patatgeneratie


Meest gestelde vragen over de patatgeneratie

Welke leeftijden horen bij de patatgeneratie?

Het gaat om de mensen geboren tussen 1970 en 1985.

Hoe groot is de patatgeneratie in Nederland?

De patatgeneratie omvat ongeveer 3,5 miljoen mensen in Nederland.

Wat zijn de kenmerken van de patatgeneratie?

Niemand is gelijk, maar binnen de patatgeneratie komen bepaalde kenmerken wel vaak voor. Veelgehoorde kenmerken zijn: pragmatisch, oplossingsgericht, zelfredzaam en sterke werkethiek. Minder sterke punten zijn er ook. De generatie heeft de naam soms koppig en individualistisch te zijn. Ook zouden ze teveel focus leggen op werk.

Over de auteur

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.