Recruiten Generatie Y is een vak apart

Home » Arbeidsmarktcommunicatie » Recruiten Generatie Y is een vak apart

De generatie Y stelt zich anders op in het werkveld dan vorige generaties. Voor een recruiter is het een uitdaging om de zogenaamde millennials te bereiken en binden.

In het huidige medialandschap komt de generatie Y makkelijker in contact met potentiële werkgevers. Ook veranderen de verwachtingen op het gebied van werk in een razendsnel tempo. Hoe trek je als recruiter nu de aandacht van de eigenzinnige generatie Y?

recruitment generatie Y

Dubbel beeld

Om iemand uit generatie Y aan te spreken is het belangrijk om te weten wat de drijfveren van een millennial zijn. Bij generatiegericht denken bestrijden we het beeld dat millennials in alles anders zijn dan hun voorgangers. Maar er zijn stereotyperingen waar we niet aan voorbij kunnen gaan.

Professionals uit het veld spreken over dubbele beelden. Zo kan de millennial op de werkvloer soms narcistisch zijn, maar tegelijkertijd hecht de generatie Y ook waarde aan werken in teamverband. De millennial vindt het belangrijk hoe een collega over hem of haar denkt. En ze geeft om het team.

Ondernemersschap

De generatie Y lijkt minder bang voor risico’s dan werknemers in de oudere generaties. Een bijkomend kenmerk is de ondernemersdrang. Uit onderzoek van Deloitte kwam naar voren dat op een punt in hun carrière 70% van de millennials als eigen baas begint. De kans om binnen een bedrijf een werknemer uit de generatie Y te verliezen is dus aanzienlijk.

Om uitval bij potentiële werknemers te voorkomen is het belangrijk om als bedrijf een werkplek te creëren die alle arbeidskrachten aanspreekt op ondernemerschap en veranderingen aanmoedigt.

DOWNLOAD DE FACTSHEET

Meer weten over de opkomst
van de generaties Y en Z in Nederland?

Download de gratis factsheet met
alle informatie.

Arbeidsvoorwaarden

Uit een enquête van netwerksite Linkedin blijkt dat millennials de meeste waarde hechten aan de arbeidsvoorwaarden van een werkgever voordat zij een baan accepteren. Daarbij moeten we niet alleen aan salaris denken, maar ook aan speciale regelingen en beperkingen. Met goede secundaire voorwaarden trek je dus sneller de aandacht van iemand uit generatie Y.

Uw vraagstuk is uniek

Ook persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf staat hoog op het wensenlijstje van de werkzoekende millennial. Zorg er daarom voor dat je recruiting strategie in ieder geval een aantal trainingen of doorgroeimogelijkheden bevat om aan de verwachtingen van generatie Y te voldoen.

Het zijn randvoorwaarden die je helpen uw bedrijf als interessante optie te presenteren aan millennials. Jouw organisatie en vraagstukken zijn uniek. Het binden van generatie Y aan jou als werkgever vergt een persoonlijke en passende aanpak. Weten hoe je de aandacht van een millennial grijpt en vasthoudt? Wij bieden graag de helpende hand.  

Mogen wij u helpen?

Nederland heeft te maken met een uitdagend generatievraagstuk. Door de vergrijzing verdwijnt ervaring en capaciteit van de arbeidsmarkt. Daardoor is extra inspanning nodig om goede jonge mensen te werven en binden. Wij helpen je hier graag bij. Meer weten? Plan een vrijblijvende kennismaking.

Meer over millennials

In dit artikel

    William-Burghout

    Over de auteur

    William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Hij helpt organisaties actief in te spelen op de kansen en bedreigingen die de opkomst van nieuwe generaties met zich meebengen. William treedt regelmatig op als spreker op congressen en in workshops.

    Meest gelezen

    Wat is jouw vraagstuk?

    Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.