NOSTALGIENET: het gevoel van toen
Het verleden tot leven brengen. Dat is het doel van de televisiezender NostalgieNet. Partner Camiel Swildens werkt samen met zijn collega’s hard om zoveel mogelijk oude programma’s en beelden in te kopen. Want Nederland vergrijst en Swildens wil het verleden verbinden met het heden, maar wel met het oog op de toekomst.
,Het is een zender die een goed gevoel moet geven over toen. Vanaf 2015 zullen de vijftigplussers demografisch gezien de grootst aanwezige groep zijn in ons land en in 2020 zullen dat er in totaal zelfs al zeven miljoen zijn. Wij willen ze graag aanspreken op hun ervaring en niet op hun leeftijd.’’ Tijd om eens een gesprek aan te gaan met Swildens om meer te weten te komen over de wereld van de vijftigplusser en hoe NostalgieNet daarop inspeelt.
Het succes van NostalgieNet
In 2005 startte Swildens samen met Martin de Vries en Wim Jan Kolpa met het bedrijf Tijdsbeeld Media, een uitgeverij van oude media. ,,We brachten dvd’s uit met bijvoorbeeld vijftig jaar NOS-journaal, vijftig jaar Studio Sport, een verzamelbox van het programma Andere Tijden en ook konden mensen dvd’s bestellen over hun eigen geboortejaar.’’
Vanuit die gedachte ontstond bij deze drie mannen het idee om een tv-zender te gaan ontwikkelen. De Vries had contacten bij KPN en daardoor was de zender al snel te bekijken voor abonnees van die tv-aanbieder. Inmiddels is er een landelijke dekking. ,,We merkten al snel dat de zender aansloeg’’, zegt Swildens.. ,,We raakten ergens een snaar en tot op de dag van vandaag zien we het aantal kijkers van NostalgieNet groeien.’’ Het aanspreken op de ervaring in plaats van op de leeftijd is voor Swildens een belangrijk onderdeel van zijn werk bij de tv-zender.
“Zelf ben ik 56 en ik stap over een tijdje gewoon op het vliegtuig richting Vietnam om daar te gaan motorrijden. Mensen denken wel eens dat vijftigplussers hun hele leven al achter zich hebben liggen en worden dus op die manier aangesproken. Maar niets is minder waar, vijftigplussers zijn vaak nog hartstikke actief en druk met van alles en nog wat.’’
Het bereik van de zender
De televisiezender NostalgieNet bereikt momenteel meer dan vier miljoen huishoudens. Elke week kijken er één miljoen mensen, waarvan vijfhonderdduizend unieke kijkers.De vijftigplussers zijn daarbij dominant aanwezig, maar ook jongeren kijken naar de nostalgische programma’s uit de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig.
,,Best grappig eigenlijk, ook jongeren kijken graag naar onze zender blijkt uit onderzoek’’, lacht Swildens. ,,Vooral jongeren die wat interesse hebben in geschiedenis bekijken graag de programma’s die hun ouders in hun jeugd keken. En veel ouders kijken met de kinderen, want bij het terughalen van de herinneringen met behulp van onze programma’s, komen ook de eigen verhalen weer boven.’’ Veel van de jeugdige kijkers zijn student. Zelf heeft Swildens twee kinderen en ook zij vinden de programma’s leuk.
,,De beeldwisseling, de montage en de beeldopbouw in die tijd was natuurlijk een stuk minder snel dan nu en dat is best even wennen. Een film zoals ‘Turks Fruit’ bijvoorbeeld is veel trager opgebouwd dan een film van nu.’’ Ondanks het feit dat ook jongeren kijken naar de zender richt Swildens zich echt op de vijftigplussers. ,,De gemiddelde leeftijd van onze kijkers is 55 jaar. Deze groep mensen heeft over het algemeen tijd en geld, dus die mensen willen we bereiken.’’ Zestig procent van de kijkers is man en veertig procent is vrouw.
Programma’s op de zender
Op de zender Nostalgienet worden veelal Nederlandse producties uitgezonden. De hele collectie van ‘Van Kooten en de Bie’ is aanwezig en ook het ‘Polygoonjournaal’ komt regelmatig langs. Verder zijn er films te zien van producent Bert Haanstra.
Swildens is hiervoor zelf projectmanager geweest bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, hij heeft gewerkt bij de AVRO en bij Peekel Stips Productions. Daardoor weet hij wel wat er in Nederland allemaal te halen is op het gebied van oude tv-beelden, series en films. ,,We gaan heel Nederland af voor het inkopen van onze beelden en we blijven altijd op zoek naar bijzondere content’’, zegt hij. Naast Nederlandse producties worden er ook af en toe series getoond uit Engeland, afkomstig van de BBC.
Programma’s op de zender
Maandthema’s
Elk jaar weer hanteert de zender elke maand een maandthema. Dat resulteert dus in twaalf thema’s in een jaar. ,,We behandelen bijvoorbeeld elk jaar Indië in augustus’’, legt Swildens uit. ,,Mensen uit Indië kijken graag terug naar vroeger en dat is dan ook een doelgroep die wij graag bedienen. Andere onderwerpen kunnen zijn ‘spoor’, ‘gezond leven, ‘winter in Holland, ‘wandelen en fietsen’ en ‘wonen’. Swildens: ,,In principe kiezen we voor vaste thema’s elk jaar. Natuurlijk wisselen we zo nu een dan een maandthema. Vaak in juni om te testen of dat thema aanslaat.’’
Website van NostalgieNet
Op de website van NostalgieNet, NostalgieNet.nl, is van alles te vinden over de programmering van de tv-zender. Er is een tvgids te vinden die laat zien wat er wanneer op tv te zien is en als bezoekers op een bepaald programma klikken verschijnt daaronder een klein stukje informatie over die uitzending. Liefhebbers van oude films kunnen terecht bij het kopje ‘filmklassiekers’. Daar staat een overzicht van welke films er de komende maand te zien zullen zijn op de zender. Verder staat er onder het blokje ‘TV’ informatie over ‘Gouden Amusement’, een programma wat op zaterdagavond uitgezonden wordt. Hierin komen verschillende bekende programma’s voorbij uit het topamusement van de afgelopen decennia, zoals onder meer Snip en Snap, Johnny en Rijk, de Mounties en Dorus.
De ‘Winkel van de Nostalgie’
Via de website van NostalgieNet.nl worden veel spullen gekocht in de ‘Winkel van de Nostalgie’. ,,We verkopen producten van nu met het gevoel van toen’’, legt Swildens uit. In de winkel zijn onder andere dvd’s, luisterboeken, retroplatenspelers en vinylplaten te verkrijgen. ,,Het winkelaanbod groeit met als doel: De winkel van de nostalgie als startpagina voor al uw nostalgische producten.’’
Social Media-gebruik
Bij NostalgieNet wordt gebruik gemaakt van verschillende manieren van sociale media. Facebook en Twitter wordt ingezet om in contact te komen met kijkers. Swildens: ,,Wij hebben een drukbezochte Facebookpagina. Daar zijn we actief mee in wisselende samenstelling en inbreng. Twitter doen we heel af en toe.’’ Naast het social mediagebruik wordt er ook gebruik gemaakt van een nieuwsbrief. Momenteel krijgen 25.000 mensen de nieuwsbrief van NostalgieNet.
Concurrentie of aanvulling?
NostalgieNet is gevestigd op het Mediapark, vlakbij de studio’s van Omroep Max. Swildens ziet Omroep Max niet als concurrentie. ,,Omroep Max is een publieke zender, NostalgieNet is een commerciele zender met een publiek uitstraling. We vullen elkaar aan. Daar waar Max niets kan doen in verband met de Mediawet liggen er bij NostalgieNet volop commerciële kansen. Wij maken onze eigen producties en houden onze eigen broek op. We doen alles met heel veel liefde en passie. Geld is dan ook wel snel een issue, maar we proberen er zo slim mogelijk mee om te gaan.’’ De opnames voor de programma’s van NostalgieNet worden niet op het Mediapark opgenomen, maar in de studio van NostalgieNet die in Utrecht zit. ,,Zo produceren wij daar ons serviceprogramma “Thuis in Nederland”.
Leden van NostalgieNet
Mensen die graag naar de tv-zender NostalgieNet kijken of die de zender graag een hart onder de riem willen steken, kunnen ‘vriend’ worden van NostalgieNet. Voor €14,95 per jaar krijgt een ‘vriend’ van NostalgieNet speciale kortingsacties toegestuurd, zoals korting in de ‘Winkel van de Nostalgie’ en ook krijgen leden korting op musea en andere uitjes. Naast elke week de programmagids ontvangt elk nieuw lid bovendien ook nog een DVD.
Tevredenheid, maar toch ook verbeterpunten
Al met al is Swildens redelijk tevreden met wat hij tot nu toe heeft bereikt met de zender NostalgieNet. ,,Martin, Wim-Jan en ik komen alle drie uit de tv-wereld en dat heeft ons enorm geholpen. De TV gaat prima, het vertalen van de content naar online vind ik nog best lastig.’’ Toch heeft hij er alle vertrouwen in dat het ook met het nieuwe onderdeel ‘Het Huis van de Nostalgie’ goed gaat komen. Verder wil Swildens meer eigen producties gaan brengen op de TV. ,,Stevigere producties en nieuwe formats.’’
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.