GENERATIE Z OP DE ARBEIDSMARKT

  • Hoe werf je jong talent voor je organisatie?
  • Hoe zorg je voor een goede start op de werkvloer?
  • Hoe houd je generatie Z betrokken?
Lid van MOA Data & Insights Network

Ontdek alles over de studiekeuze en loopbaanwensen van generatie Z.  

Talent vinden & binden

Allereerst de vraag: waarom is het waardevol om naar de verschillende generaties op de arbeidsmarkt te kijken? Tussen generatiegenoten bestaan toch ook grote verschillen?

Dat is correct, maar generatiegenoten hebben ook veel gemeen. Zo delen ze belangrijke ervaringen tijdens de vormende jeugdjaren. Dit heeft een blijvend effect.

We belichten drie gedeelde ervaringen van Generatie Z waarmee werkgevers te maken krijgen.

1. Opgroeien in een krappe arbeidsmarkt

De generatie Z heeft de wind mee op de arbeidsmarkt. Door de vergrijzing kampen veel sectoren met een tekort aan personeel. Al bij de bijbaantjes-naast-school speelt concurrentie tussen werkgevers een rol.

Gevolg: jong talent kan zich kritisch en veeleisend opstellen. Ook zijn er weinig drempels om de overstap naar een andere baan te maken.

Als werkgever is het daarom belangrijk positief onderscheidend te zijn. Goede nieuws daarbij: geld is niet de enige factor waarmee je generatie Z kunt binden.

2. Alles = overal en altijd

In omschrijvingen van generatie Z lees je vaak de term digital natives. Daarmee wordt bedoeld dat de Z-ers 100% zijn opgegroeid in een digitaal tijdperk.

Het is belangrijk te bedenken wat dit betekent. Millennials waren ook digital natives, maar gingen in hun jeugdjaren vaak thuis online. Achter PC of laptop. De telefoon was voor SMS en eenvoudige apps.

De Z-ers kijken video's, regelen schoolzaken, beheren financiële zaken etc moeiteloos op iedere plek die ze willen.

We zien deze generatiebreuk terug in onze onderzoeken. Voor online interviews zoeken 25plussers meestal een plekje in huis. Gen Z start interviews regelmatig in OV, bibliotheek of op een bankje in het park.

Het zegt iets over hoe generatie Z naar het leven kijkt. Verschil tussen online en offline is er niet. De norm is dat je overal en altijd zaken kunt regelen.

Sluit de werkomgeving die je biedt aan bij dit beeld?

3. Blijven ontwikkelen

De generatie Z wil vooruit. Ook op de werkplek. Het idee dat je jezelf niet kunt ontwikkelen zorgt voor onrust. En dat onrustige gevoel kan snel ontstaan.

Als werkgever is het belangrijk daar een balans in te vinden. Hoe neem je talent mee in het proces van persoonlijke ontwikkeling? Hoe ga je om met verzoeken om banen te combineren? Herken je de signalen als een medewerker zicht beperkt voelt?

De nummer 1 reden om een werkgever te verlaten is bij generatie Z: gebrek aan ontwikkelkansen. Heeft je organisatie genoeg te bieden op dit vlak? En hoe gaan leidinggevenden en collega's daarmee om?

Volgende stap

De bovenstaande kenmerken zien we breed bij de generatie Z. Maar het is goed te benoemen dat er per regio, beroepsgroep etc ook verschillen bestaan. Gericht onderzoek helpt je te ontdekken wat voor jou als werkgever belangrijk is.

Onderzoek op maat

william

 

MEER INFORMATIE

William Burghout
william@diversions.nl
055 20 32 193

 

Ieteke

 

MEER INFORMATIE

Ieteke de Vries
ieteke@diversions.nl
055 20 32 193

 

Tijd voor het Gen Z eBook

Meer weten over de opkomst van generaties Z in Nederland? Download het gratis eBook met alle informatie.

Meer weten over Gen Z? Neem contact op voor het plannen van een presentatie of workshop op maat.