GENERATIE Z & ONDERWIJS

  • Hoe speel je in op de drijfveren en uitdagingen van Gen Z?
  • Hoe zorg je voor een goede samenwerking tussen generaties?
  • Hoe werf je leerlingen en studenten?
Lid van MOA Data & Insights Network

Inspiratie voor jouw organisatie: maak kennis met generatie Z.

Leren nieuwe stijl

Allereerst de vraag: waarom is het waardevol om generatiegericht te kijken naar onderwijs? Tussen generatiegenoten bestaan toch ook grote verschillen?

Dat is correct, maar generatiegenoten hebben ook veel gemeen. Zo delen ze belangrijke ervaringen tijdens de vormende jeugdjaren. Dit heeft een blijvend effect.

We belichten drie gedeelde ervaringen van Generatie Z waarmee het onderwijs te maken krijgt.

1. Alles binnen handbereik

De tijd van kennismonopolies is voorbij. Informatie bereikt je niet alleen via media, docent of schoolboek. Online zijn er vele alternatieve bronnen die generatie Z raadpleegt.

Soms is dat waardevol: omdat een uitlegvideo op YouTube soms duidelijker is dan een gemiddeld schoolboek. Soms extreem lastig: zoals bij de controle op plagiaat of de invloed van nepnieuws.

Het is belangrijk te bedenken hoe je omgaat met de online verkenningsdrang van generatie Z. Het verdient zowel aanmoediging als sturing. En duidelijke afspraken vooraf.

2. De rol van ouders

Ouders hebben altijd een grote invloed gehad op de leerprestaties van leerlingen. Maar met generatie Z lijkt dit een nieuw niveau te hebben bereikt.

Er is veel geschreven over helikopterouders. Ouders die zo begaan zijn met hun kinderen dat ze voortdurend alert zijn op problemen of teleurstellingen. En er alles aan doen om deze drempels te voorkomen of weg te nemen.

Dat botst soms met een normaal leerproces.

Daarnaast is de F16-ouder in opkomst. Ouders die hun kinderen veel vrijheid gunnen, maar razendsnel en met kracht ingrijpen als - in hun beleving - een grens is gepasseerd.

Het is voor docenten en bestuurders lastig om met deze fenomenen om te gaan. Het is zaak in te spelen op de drijfveren en motieven van ouders, maar zeker ook om eigen intenties en grenzen helder te maken.

3. Nadruk op ontwikkeling

De generatie Z wil vooruit. Het is als een missie tijdens het gamen: op naar het volgende level!

Die basishouding is positief, maar botst soms met de praktijk. Gunnen studenten zichzelf de tijd om vaardigheden eigen te maken? Steken ze ook energie in taken waarvan je wellicht niet direct kunt inschatten wat de waarde ervan voor je kan zijn?

Het is voor docenten belangrijk om een overzicht te bieden. Te laten zien wat je opbouwt en hoe dit aansluit op wat generatie Z echt wil bereiken.

Volgende stap

De bovenstaande kenmerken zien we breed bij de generatie Z. Maar het is goed te benoemen dat er per regio, opleiding etc ook verschillen bestaan. Gericht onderzoek helpt je te ontdekken wat voor jou als bestuurder of docent belangrijk is.

Zó werkt ons onderzoek

william

 

MEER INFORMATIE

William Burghout
william@diversions.nl
055 20 32 193

 

Ieteke

 

MEER INFORMATIE

Ieteke de Vries
ieteke@diversions.nl
055 20 32 193

 

Tijd voor het Gen Z eBook

Meer weten over de opkomst van generaties Z in Nederland? Download het gratis eBook met alle informatie.

Meer weten over Gen Z? Neem contact op voor het plannen van een presentatie of workshop op maat.