MARKETING VOOR GENERATIE Z

De opkomst van een nieuwe generatie
Allereerst de vraag: waarom is het waardevol om onderscheid te maken tussen generaties? Tussen generatiegenoten bestaan toch ook grote verschillen?
Dat is correct, maar generatiegenoten hebben ook veel gemeen. Zo delen ze belangrijke ervaringen tijdens de vormende jeugdjaren. Dit heeft een blijvend effect. Zo zie je bij de babyboomers van vandaag nog steeds het rebelse van de jaren 60 terug.
Het is dus waardevol om te kijken wat generatiekenmerken zijn. We lichten er drie uit van Generatie Z.
1. Alles = overal en altijd
In artikelen over generatie Z komt vaak de term "digital natives" terug. Z-ers zijn bijna opgegroeid met de iPad in de hand. Digitale aanwezigheid is volledig vanzelfsprekend.
Het is belangrijk te bedenken hoe dit het leven van Gen Z beïnvloed. Millennials waren ook digital natives, maar zijn waren in de jeugdjaren gewend om thuis online te gaan. Achter PC of laptop. De telefoon was de eerste jaren voor bellen en SMS.
De Z-ers kijken video's, regelen schoolzaken, beheren financiële zaken etc moeiteloos op iedere plek die ze willen.
We zien deze generatiebreuk terug in onze onderzoeken. Voor online interviews zoeken 25plussers meestal een plekje in huis. Gen Z start interviews regelmatig in OV, bibliotheek of op een bankje in het park.
Het typeert hoe generatie Z naar het leven kijkt. Verschil tussen online en offline is er niet. De norm is dat je overal en altijd zaken kunt regelen.
Sluit de propositie van je organisatie aan bij deze verwachtingen?
2. Socials
Generatie Z is grootgebruiker van social media. Daarbij is een vervlechting van entertainment en contact met netwerken te zien. Veel Z-ers hebben zeer brede online vriendenkringen. Deze overstijgen de traditionele netwerken van familie, school en vereniging.
Het is belangrijk goed te analyseren welke rol de verschillende social media bij je doelgroep spelen. De standaard onderzoeken rapporteren op gedrag: "versturen tekstberichten" "online aankopen doen" "contact binnen netwerk" etc.
Maar social media nemen ook de rol van zoekmachines over. Ze spelen een rol in de voorbereiding op proefwerken. En bieden inspiratie op heel veel terreinen.
De drijfveren achter social media gebruik verdienen meer aandacht van marketeers dan de wisselende gebruikscijfers van bijvoorbeeld Facebook en TikTok.
3. Blijven groeien
De generatie Z wil vooruit. Op school, op de werkplek en in het leven zelf. Voor Gen Z is het een angstbeeld om stil te staan in het leven. Want stilstand is achteruitgang, zo is de breed gedeelde mening.
Als marketeer kun je op dit beeld inspelen. Hoe dragen jou producten en diensten bij aan groei? Welk beeld spiegel je voor?
Het verdient aandacht te bekijken hoe je merk en communicatieboodschap overkomt. Zo ontdek je ook waar verbeterkansen liggen.
Volgende stap
De bovenstaande kenmerken zien we breed bij de generatie Z. Maar het is goed te benoemen dat er per regio, achtergrond etc verschillen bestaan. Gericht onderzoek helpt je te ontdekken wat voor jou als marketeer belangrijk is.
Onderzoek op maat
Tijd voor het Gen Z eBook
Meer weten over de opkomst van generaties Z in Nederland? Download het gratis eBook met alle informatie.
Meer weten over Gen Z? Neem contact op voor het plannen van een presentatie of workshop op maat.