50-plussers bereiken & begrijpen Trends & kenmerken
Wil je 50-plussers effectief benaderen en binden aan jouw organisatie? Dan is het tijd voor 50plus marketing. Onze specialisten helpen je graag de beste campagnes te ontwikkelen. Veelzijdig, verrassend en resultaatgericht.
50-plussers bereiken: de trends & kenmerken

"De trend van de vergrijzing stopt niet voor 2040. Speel nu in op de ontwikkeling.
HOE BEREIK JE 50-plussers Nieuwe wegen
Senioren saai? Vergeet het maar. Als het om 50-plussers gaat, liggen er voor merken volop kansen. Maar niet iedere 50-plusser is hetzelfde. En dat is precies waarom het tijd is voor een nieuwe kijk op 50plus marketing. Aansluitend bij de trends van vandaag.
Steeds meer 50-plussers
Nederland telt ruim zes miljoen 50-plussers. Dat worden er alleen maar meer: over vijf jaar is de helft van alle volwassenen ouder dan vijftig. Deze vergrijzende trend stopt niet voor 2040. Je kunt dus zonder twijfel stellen dat 50-plussers de toekomst hebben.
De omvang, financiële positie en maatschappelijke invloed van 50plus maakt deze groep interessant. Misschien wel interessanter dan een twintigers, dertigers of veertigers. Organisaties zijn daarvan op de hoogte. Waar het vaak fout gaat, is dat vijftigplussers vooral worden aangesproken op leeftijd, en minder op gedrag en ervaring.
Nieuwe wegen
Het bereiken van 50-plussers is een kunst. De verleiding kan groot zijn om te kiezen voor specifieke titels voor senioren, zoals Plus Magazine of ouderenfondsen. Dat heeft soms een goed effect, maar minstens zo vaak kleven er nadelen aan.
Zonder er al te diep op in te gaan: print is vooral goed voor positionering, maar leidt minder dan online kanalen tot directe conversie. Bij de ouderenbonden speelt dat de achterban sterk krimpt (de meeste fondsen zijn in amper 10 jaar tijd gehalveerd). Bereik je hier wel de groep die je wilt bereiken?
Gelukkig zijn er verschillende nieuwe wegen. Wij kijken wat je doelen zijn en koppelen dit aan het meest relevante bereik binnen je doelgroep. Nationaal en regiaal. Van traditioneel tot online.
Doordat we geen banden en belangen hebben binnen media geven we 100% onafhankelijk advies.
4 stappen om 50-plussers effectief te bereiken
Waar begin je wanneer je met jouw organisatie oudere doelgroepen wilt aanspreken en wilt inspelen op de toenemende vergrijzing in Nederland?
De volgende stappen zijn een goed vertrekpunt.
-
1. Doel
Wat is je doel, wat wil je bereiken?
-
2. 50plus
Welke groep binnen 50plus wil je bereiken?
-
3. Creatie
Uitwerking van je communicatie- en campagneplan.
-
4. Media inkoop
Waar bereiken we jouw doelgroep het beste?
In de praktijk
Klanten rekenen op ons bij:
Achmea Pensioenservices: 7 jaar contentmarketing, ontwikkeling website en online pensioencursus
Rode Kruis: proposities, online magazines, advertenties (online en offline)
De Mond Niet Vergeten! Multimediale voorlichtingscampagne (radio, PR, online)
Generaties
Voor marketeers is het vanzelfsprekend dat een twintigjarige student anders moet worden aangesproken dan een 35-jarige huismoeder. Maar bij 50plus-segmentatie lijkt ineens het verschil tussen een 55-jarige en 70-er verdwenen. Tijd om dat te veranderen.
Een eerste stap hierbij is de groep vijftigplussers onder te verdelen in drie generaties. De vooroorlogse generatie, geboren in een sterk verzuilde maatschappij. De stille generatie, die het land na oorlog moest opbouwen. En de babyboomers, die in de jaren zestig en zeventig veel taboes doorbraken. Iedere generatie heeft eigen kenmerken en gedeelde waarden. Deze helpen om scherpe proposities te ontwikkelen.
Grote verschillen
Generatiesegmentatie is een eerste stap, maar zeker niet de laatste. Iedereen weet dat senioren sterk in behoeftes en gedrag verschillen. Er bestaan vijftigplussers die zweren bij een jaarlijkse vakantie naar dezelfde camping. Maar generatiegenoten kiezen even eenvoudig voor een rondreis door China of Brazilië.
Er zijn vijftigplussers die doorleven alsof ze niet ouder worden. En er zijn vijftigplussers die ervaren dat ze lichamelijk flink achteruit gaan. Sommige vijftigplussers staan als eerste in de rij bij de Apple store. Anderen houden innovaties op afstand. Hoe spreek je de voor jou beste doelgroep aan?
Aanspreken op ervaring
Belangrijk hulpmiddel kan zijn om vijftigplussers aan te spreken op gedrag en ervaring. Bijvoorbeeld op leefstijl, scholing, werk of vrijetijdsbesteding. Daarin zitten per generatie grote overeenkomsten. Het geeft een nieuwe dynamiek aan 50plus marketing.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Trends in de praktijk
Hoe 50plus marketing eruit ziet, verschilt. Per organisatie, per merk, per product. Dat blijkt wel uit de cases van Achmea, Rode Kruis en de landelijke campagne van De Mond Niet Vergeten!
Weten wat er onder de vijftigplusser speelt en met welke wereld hij geassocieerd wil worden, lijkt de belangrijkste learning. Ontdek hoe verschillende merken met succes werk maken van generatiemarketing.
Zó bereiken wij 50-plussers effectief:
Onderzoek
Betere inzichten dankzij vernieuwend onderzoek.
Strategie
Ontwikkeling van een scherpe belofte aan de markt.
Optimalisatie
Doelgericht, stap voor stap resultaten verbeteren.