Home » Onderzoek » Generatie Z op de arbeidsmarkt

Generatie Z op de arbeidsmarkt

Er klopt een nieuwe generatie op de poorten van de arbeidsmarkt. Gen Z neemt de positie van “nieuwkomer” over van de millennials. Zijn er veranderingen op komst? Daar heeft het alle schijn van.

Iedere 15 jaar staat een nieuwe generatie op. Een groep leeftijdgenoten die – onder invloed van oa tijdsgeest, gedeelde ervaringen en opvoeding – gemeenschappelijke waarden heeft ontwikkeld. Experts zien de opkomst van nieuwe generaties als een must: zij hebben het antwoord op problemen die eerdere generaties niet hebben kunnen oplossen.

Hoe generatie Z zich ontplooit

Het is nog vroeg om de nieuwe generatie volledig te duiden. Maar Z-ers lijken in een aantal opzichten te breken met millennial-gewoonten. De toon is vaak serieuzer, de lat om “het leuk te hebben” ligt minder hoog. En onderzoeksbureau Motivaction constateerde in opdracht van uitzender Young Capital dat “geld verdienen” weer hoog op de agenda staat.

Conclusies en aandachtspunten

Een onderzoek zoals dat van Motivaction biedt veel stof voor nadere verkenning. Wat te denken van het volgende inzicht: van de Nederlandse jongeren t/m 17 jaar zegt 93% nu al actief bezig te zijn met het bemachtigen van een droombaan. Uit deze cijfers spreekt een duidelijke doelgerichtheid. Ze koppelen dit aan realisme: Z-ers weten dat praktijkervaring later een vereiste is. En 23% doet al zijn best deze ervaring nu op te bouwen.

! In vergrijzend Nederland zal de strijd om jong, talentvol personeel alleen maar toenemen. Kan het voor bedrijven aantrekkelijk zijn al voor afronding van een opleiding ervaringsplekken te bieden? Biedt dit een voorsprong in de strijd voor talent?

Belangrijk in een baan

Een aantal zaken vindt generatie Z zeer van belang. Op plek 1 (84%) staat passie in je werk. Op plek twee (terug van weggeweest) vinden we zekerheid, iets waar millennials weinig om lijken te geven. Op plek 3 (72%) vinden we de behoefte aan vrijheid.

! Door het veelvoorkomende jobhob-gedrag van millennials is de nadruk in verschillende bedrijven op werkplezier en laagdrempeligheid komen te liggen. Is het tijd voor een bijstelling naar meer traditionele arbeidsvoorwaarden?

MKB weg ermee?

Motivaction lijkt enigszins gestuurd te hebben in de vragen over droombanen. 43% van de Z-ers ziet z’n droombaan bij een multinational, al dan niet als directeur. 31% wil zelf starten: als ondernemer of start-up drecteur. Nog eens 22% ziet een vaste baan bij een start-up zitten. Werken bij overheid, onderwijs, zorg, NGO’s of MKB? Volgens het onderzoek bestaan deze carrièrepaden niet

! De cijfers tonen aan waarom je eigen onderzoek altijd van belang is. Ontdek wat de nieuwe generatie werknemers aanspreekt in jouw branche. Zo sta je sterker in de strijd om waardevol talent op de arbeidsmarkt.

Bron: Young Capital

Over de auteur

Ieteke is werkzaam bij marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Ze helpt organisaties effectief te communiceren en interacteren met verschillende generaties. Haar achtergrond als communicatiewetenschapper zet ze in bij de ontwikkeling van proposities en communicatiecampagnes.

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.