We worden steeds ouder. De pensioenspreuk: ‘Achter de geraniums zitten’ is inmiddels de meest achterhaalde spreuk die er bestaat. Het is typerend voor de nieuwe generatie senioren. Ouder worden betekent tegenwoordig het begin van een nieuwe levensfase vol vrijheid en nieuwe mogelijkheden.
Ouder worden is niet meer achter de geraniums zitten, maar juist vrijheid en nieuwe mogelijkheden
Leven na je 65e verjaardag
De babyboomer (1940-1955) die zijn pensioenleeftijd bereikt, heeft ] de wens om volop te genieten van dit vrije leven. Het is een startpunt om alle gemaakte plannen uit te kunnen voeren. Een goede gezondheid is daarin van groot belang. Maar deze wijziging van mindset en gedrag begint niet pas met het bereiken van de pensioenleeftijd, maar al een stuk eerder bij de 50-plusser. De jongere generaties weten dat hun leven niet meer ophoudt bij 65, maar dat er een geheel nieuw tijdperk aanbreekt.
Langer actief en fit
We willen langer fit en actief blijven, door de actieve rol te kunnen blijven vervullen die van ons verlangd wordt. Langer werken, sociale contacten, sport, vrijwilligerswerk en het vervullen van een actieve rol in het leven van onze kleinkinderen. Gezond ouder worden, fit blijven, actief blijven is dan ook een thema dat al jaren steeds belangrijker wordt. Voor iedereen, maar zeker ook voor mensen vanaf 50. Zodra je merkt dat je lijf gebreken gaat vertonen lijkt actief onderhoud aan ditzelfde lichaam steeds belangrijker te worden.
Gezondheid is het belangrijkste
Gezondheid is voor 50 plussers het allerbelangrijkste thema (bron: Bindinc Familiekenniscentrum, 2012). Gezond zijn is voor hen nog belangrijker dan gelukkig zijn. Fit en actief blijven en het uitstellen van kwaaltjes worden in dit onderzoek als hoofdredenen gegeven waarom gezondheid door hen als zo belangrijk wordt ervaren.
We moeten deze aandacht voor gezondheid volgens het onderzoek niet verwarren met een strijd tegen ouderdom. 69% van de 50-plussers accepteert namelijk dat ze ouder worden. Ook uiterlijk speelt hierin een ondergeschikte rol, 50-plussers hechten weinig belang aan hun uiterlijk als het gaat om gezond ouder worden. Ze zijn er van overtuigd dat je al vroeg moet beginnen met gezond ouder worden, 60% vindt dat je hier al voor je 40e mee moet beginnen.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
De 50-plusser hecht de meeste waarde aan gevarieerde en uitgebalanceerde voeding, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Daar verstaan ze niet de gekunstelde gezondheidsproducten zoals biologisch, light of vitaminesupplementen onder. De 50-plusser houdt het basic door niet teveel te eten, minder suiker vet en zout te nuttigen en het houden bij de drie maaltijden per dag.
Vertaling naar de markt
Voor elke marketeer in de voeding en lifestyle die zich bezig houdt met seniorenmarketing bieden deze inzichten nuttige aanknopingspunten. De 50-plusser staat open voor producten die hen helpen gezond en actief te blijven. Maar zorg wel dat je aansluit bij positiviteit en gezond verstand.
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies om informatie op te slaan en/of te raadplegen. Stem je hiermee in? Dan kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of de toestemming intrekt, dan kan dit de werking van de site negatief beïnvloeden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.