Op dit moment telt Nederland niet minder dan zes miljoen inwoners ouder dan vijftig jaar. In 2025 wonen er zeven miljoen vijftigplussers in Nederland. Dat komt neer op de helft van de totale bevolking. En de koopkracht van vijftigplussers? Die verdubbelt de komende jaren alleen maar. De trend is duidelijk. Nederland vergrijst. En die vergrijzing brengt voor marketeers een hoop kansen met zich mee. Wie nog twijfelt aan de kracht van seniorenmarketing: cijfers en trends op een rij.
Bij vijftigplussers wordt onwillekeurig nog gedacht aan de spencer dragende man die zijn bank boven de sportschool verkiest.
Actieve 55-plussers
Voor veel marketeers zijn 20 tot 49-jarigen het meest interessant. Jonge, vlotte mensen die volop in het leven staan. Maar de tijd dat je na je vijftigste oud en futloos was, is voorbij. Bij vijftigplussers wordt onwillekeurig nog gedacht aan de spencer dragende man die zijn bank boven de sportschool verkiest. Maar niets is minder waar. De vijftigplusser van nu is actief, gezond en weet precies wat hij wil. Aan welk merk hij zijn identiteit wil ontlenen. En vooral, aan welk product hij zijn geld wil uitgeven. De vijftigplusser van nu is de hooggeschoolde vrouw die op latere leeftijd kinderen heeft gekregen. Dat vraagt om een andere benadering.
Hoe groot is de doelgroep?
Groot. Sla de krant er maar op open. ‘Vergrijzend onderwijs zoekt recordaantal leraren’. ‘Steeds groter aandeel voor 55-plussers in vakantiemarkt’. Dagelijks koppen we over een ouder wordend Nederland. Momenteel is 39 procent van de Nederlandse bevolking ouder dan vijftig. In 2020 is dat 42 procent. In 2040 kent Nederland een recordaantal vijftigplussers: dan zijn het er 7,5 miljoen. De grootste generatie? Babyboomers. Mensen die tussen 1945 en 1965 zijn geboren.
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Goed. Vijftigplussers houden niet alleen meer tijd, maar ook meer geld over. Ze zijn in dat opzicht een stuk interessanter dan jongere generaties. De hoogte van hun inkomen, de lage lasten en het vermogen dat ze in de loop van de jaren hebben opgebouwd, zorgt ervoor dat vijftigplussers kapitaalkrachtige consumenten zijn. Cijfers van het CBS geven dat ook aan. Het jaarlijks besteedbaar inkomen van een vijftigjarige ligt gemiddeld op 40.000 euro. Ter vergelijking: bij jongeren tussen de 25 en 30 jaar bedraagt dit nog geen 25.000 euro.
Het geld dat ze verdienen, geven vijftigplussers uit aan reizen, een nieuw huis of een nieuwe auto. In de supermarkt kiezen ze voor duurdere, maar gezondere producten. Waarom? Omdat ze dat nou eenmaal kunnen. Vijftigplussers zien aan de ene kant hun inkomen stijgen en willen aan de andere kant genieten van hun oude dag. Meer dan jonge consumenten, stelt een vijftigplusser bij de aankoop hoge eisen aan prijs, kwaliteit en service.
Aan het werk of met pensioen?
Denk je aan vijftigplussers, dan denk je aan gepensioneerden. Mensen die een onderdeel meer uitmaken van de werkende maatschappij. Nook dit beeld klopt maar zeer beperkt. Een groeiend aantal vijftigplussers wil helemaal niet stoppen met werken. Omdat ze nog fit en vitaal genoeg zijn. Omdat doorwerken fiscaal aantrekkelijk is. Van alle 50 tot 70-jarigen, is ongeveer de helft nog aan het werk. In tegenstelling tot de jaren tachtig staan er meer vrouwen tussen de 55 en 60 op de werkvloer. Ongeveer een kwart van de 50 tot 70 jarigen is volledig gestopt met werken. Twintig procent van de vijftigplussers heeft nog nooit gewerkt.
Cijfers zijn slechts cijfers
Cijfers gaan pas leven wanneer je ze toepast. Als je in de vergrijzing geen bedreiging, maar juist een kans ziet. De vijftigplusser van nu is niet meer de vijftigplusser van een paar decennia geleden, maar een fitte, vitale levensgenieter. Doe daar als marketeer je voordeel mee.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies om informatie op te slaan en/of te raadplegen. Stem je hiermee in? Dan kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of de toestemming intrekt, dan kan dit de werking van de site negatief beïnvloeden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.