VERRASSEND WINKELGEDRAG VAN MILLENNIALS EN BABYBOOMERS
In de afgelopen jaren hebben babyboomers veel geld uitgegeven in de detailhandel. Niet verwonderlijk omdat babyboomers met veel zijn en in verhouding veel te besteden hebben. De jongere generaties zijn in dat opzicht een minder aantrekkelijke doelgroep. Maar nu de Millennial ouder wordt blijkt ze vooral niet vergeten moeten worden als doelgroep. Hier lees je meer over het winkelgedrag van deze generaties.
Babyboomers en millennials houden van coupons, korting en koopjes.
Ken je klanten
Juist doordat de babyboomers veel inkomsten hebben heeft vier op de vijf detailhandelaars om die reden ongeveer de helft van de verkoop op hen afgestemd. Maar daarmee zijn marketeers de focus op de jonge generatie uit het oog verloren. Deze “jongeren” – geboren tussen 1980 en 2000 – waren lang niet interessant voor marketeers omdat ze te weinig te besteden zouden hebben. Maar vandaag de dag laten de tachtig miljoen millenials een stijgende consumptie zien. In dit artikel delen we verrassende inzichten in het winkelgedrag van beide groepen.
Als je als ondernemer wil profiteren van het veranderende landschap, dan kun je de potentie van millenials niet negeren en moet je tegelijkertijd de loyaliteit van de babyboomers niet uit het zicht verliezen. Een uitdagende balans. Het is belangrijk om een merkervaring voor beide groepen op te bouwen. Om dat te doen is het essentieel om de overeenkomsten en verschillen tussen millennials en babyboomers te vinden. Het rapport 'Balancing Multi-Generational Retail Strategies' van Synchrony Financial laat de winkelpatronen van millennials en babyboomers zien. Het rapport geeft marketingstrategieën aan waarmee retailers beide generaties kunnen benaderen.
Overeenkomsten tussen millennials en babyboomers
De overeenkomsten tussen millennials en babyboomers
- Babyboomers en millennials houden van coupons, korting en koopjes.
- Beide generaties vinden het prettig om op internet te browsen, te zoeken en online te shoppen.
- Zowel bij de babyboomers als bij de millennials is te zien dat vrouwen veel meer dan mannen op social media praten over wat ze hebben gekocht. 82 procent van de vrouwelijke baby boomers en 83 procent van de vrouwelijke millennials delen hun productervaringen op platforms zoals Twitter, Facebook en Instagram.
Verschillen tussen millennials en babyboomers
De verschillen tussen millennials en babyboomers
- Allebei de generaties gebruiken digitale apparaten. Millennials gebruiken hun smartphone of iPad eerder om te browsen, te zoeken en online te shoppen. Babyboomers zijn ook technisch handig, maar ze gebruiken minder snel apparaten om mee te shoppen.
- 82 procent van de millennials heeft bij een potentiele aankoop de neiging om te vertrouwen op de mond-tot-mond verhalen van vrienden, familie en sociale media. Dit tegenover maar 52 procent van de babyboomers, die meer worden beïnvloed door de websites van ondernemers dan door reclames en verkopers.
- Bij fysiek winkelen, hechten babyboomers heel veel belang aan de klantenservice. De klantenservice is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van de ervaring voor deze generatie. Millennials hechten ook waarde aan de klantenservice, maar ze zijn ook sneller geneigd om naar technologie toe te stappen in de winkel, om zo hun in-store ervaringen op te krikken.
- Babyboomers worden minder snel beïnvloed en gedreven door de prijs dan millennials. Babyboomers zijn merkentrouw en stappen niet snel over. Millennials daarentegen maken zich druk over hoeveel dingen kosten. Dit geldt met name voor apparaten, speciale producten en elektronica.
Inspelen op twee generaties
Aangezien babyboomers en millennials even aantrekkelijke doelgroepen zijn, is het zeker de moeite waard om als marketeer je strategie te heroverwegen en beide doelgroepen aan te spreken.Er zijn diverse manieren waarop marketeers hiermee kunnen beginnen:
- Integreer sociale media met de marketingcampagnes. Bijvoorbeeld door strategische inspanningen te verrichten op Facebook en Twitter en unieke sociale mogelijkheden te creëren om nieuws, trends, flashverkoop en relevante aanbiedingen te delen.
- Zorg ervoor dat klanten zich bewust zijn van de digitale winkelinstrumenten die beschikbaar zijn, zowel in de winkel als online. Dit kan gaan over winkelapplicaties, maar ook over digitale coupons.
- Zorg voor een consistente merkervaring over alle kanalen. De merkervaring moet hetzelfde zijn in de winkel, als op de website als op social media.