Home » Blog » Ouderen reizen nieuwe stijl: 60-plussers massaal naar Airbnb

Ouderen reizen nieuwe stijl: 60-plussers massaal naar Airbnb

Airbnb typisch iets voor hippe millennials in de grote stad? Integendeel, het populaire kamerverhuurplatform wordt gekaapt door ouderen op het platteland. Zestigplussers zijn de snelst groeiende leeftijdscategorie als huurder én verhuurder.

Er zijn wereldwijd meer dan 400.000 ouderen die een kamer of huis voor korte tijd verhuren via Airbnb. Het afgelopen jaar groeide het aantal zestigplussers dat een overnachting boekte op het platform met 66 procent. Het is dus een misvatting dat ouderen altijd kiezen voor traditionele overnachtingsmogelijkheden.

Natuurlijk boeken ze ook gewoon een cruise of trekken ze er met de caravan op uit, maar daarnaast is de zestigplusser tegenwoordig handig genoeg om gebruik te kunnen maken van de bekende deelplatforms. 

De 60-plusser verhuurt graag zijn lege kamers
Juist voor die zestigplusser biedt Airbnb veel voordelen. Niet zelden hebben ze grote huizen met veel lege kamers. Door die te verhuren aan toeristen vergaren ze een mooie aanvulling op hun pensioen. In 2017 verdienden zestigplussers wereldwijd meer dan 1,8 miljard euro door het verhuren van hun kamers op Airbnb.

Ze verwelkomden 13,5 miljoen gasten in meer dan 150 landen. Voor bijna de helft van de ouderen is het verhuurplatform een manier om in hun huis te kunnen blijven wonen. Zij hebben dus echt een financieel motief voor de kamerverhuur.

Daarnaast geven senioren aan dat de toeristen, die uit alle windstreken komen en variëren van jong tot oud, zorgen voor afwisseling en aanspraak. Kan het soms wat eenzaam en geïsoleerd zijn als oudere op het platteland, de Airbnb-gasten zorgen voor een beetje reuring.

Senioren boeken vaak via Airbnb
De hedendaagse senioren zijn met gemak nog twintig jaar lang heel mobiel en vitaal. Dat zie je terug in de laatste cijfers van de reisbranche. Onderzoek van Bernstein wijst uit dat 65-plussers verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de groei van de Britse reissector in de afgelopen vijftien jaar. Reisorganisatie ANVR ziet een soortgelijke trend in Nederland.

Dat mag eigenlijk geen verrassing zijn. Senioren zijn fitter en mobieler dan ooit en hebben bovendien de meeste tijd om op reis te gaan. Ze gaan dan ook vaker en langer op vakantie dan jongere mensen die drukke banen en gezinnen hebben.

Als je fitter bent, heb je bovendien minder behoefte aan typische seniorenvakanties op cruiseschepen en in resorts en kies je vaker voor een avontuurlijker vakantie. Nieuwe generaties maken nieuwe keuzes. Ook op latere leeftijd.

In Nederland hetzelfde patroon

Ook in Nederland kiezen steeds meer zestigplussers voor Airbnb. We zijn wereldwijd zelfs het zevende land wat het aantal senioren betreft dat gebruik maakt van het platform. In ons land zien we een aantal mechanismen dat leidt tot de grote hoeveelheid ouderen op Airbnb.

Zo hebben veel zestigplussers grote huizen waaruit de kinderen vertrokken zijn. Er is dus veel ruimte. Daarnaast kent het platteland in diverse regio’s krimp, waardoor het er soms erg stil is. Bovendien zijn Nederlanders een reislustig en ondernemend volkje, waardoor deelplatforms relatief populair zijn.

Het gedrag van de oudere van nu
Over hedendaagse ouderen heerst vaak een verkeerd beeld. Sommigen zien ze nog steeds als de bejaarden van vroeger, die achter de geraniums zitten en nauwelijks nog de woonplaats verlaten.

Door de gestegen levensverwachting en betere zorg zijn 60-plussers tegenwoordig echter nog hele fitte en mobiele mensen. Dat betekent dat ze ook heel ander gedrag vertonen dan je misschien op het eerste gezicht zou verwachten.

Mensen baseren hun aannames op het beeld dat ze hebben van de oudere van nu, terwijl de oudere van morgen mogelijk heel anders is. Wie nu 90 is kan vaak niet overweg met computers en internet, maar wie over 10 jaar 90 is heeft daar geen enkele moeite mee.

Dit heeft gevolgen voor het koop- en consumeergedrag van deze leeftijdscategorie. Leeftijd is namelijk lang niet de enige voorspeller van behoefte en gedrag. Om beter op de wensen van de nieuwe generatie ouderen te kunnen inspelen kan de Generation Journey-methodiek uitkomst bieden.

Over de auteur

Ieteke is werkzaam bij marketingbureau Diversions en mede-ontwikkelaar van de Generation Journey-methodiek. Ze helpt organisaties effectief te communiceren en interacteren met verschillende generaties. Haar achtergrond als communicatiewetenschapper zet ze in bij de ontwikkeling van proposities en communicatiecampagnes.

Wat is jouw vraagstuk?

Wij helpen je graag effectief te communiceren met verschillende generaties.