Kwantitatief onderzoek
Customer journeys blijven winnen aan populariteit. Logisch. Wie kijkt vanuit het perspectief van de klant, boekt betere resultaten. Toch is het niet altijd nodig een volledige klantreis in kaart te brengen. Soms is het goed te focussen op een specifiek onderdeel. In deze gevallen biedt de micro journey uitkomst.
Voorbeeld patient journey
Kwantitatief onderzoek is een goed middel om de patient journey te verkennen. We stellen een vragenlijst op gebaseerd op het Triade-model Poiesz. Hierbij wordt stapsgewijs in beeld gebracht welke factoren tijdens de journey een rol spelen in termen van:
- motivatie (wat wil de patiënt)
- capaciteit (wat kan de patiënt)
- gelegenheid (wat zijn de omstandigheden van de patiënt)
Voors en tegens
De vragenlijst bestaat uit een combinatie van open en gesloten vragen. Voordelen van kwantitatief onderzoek zijn de valide inzichten en prijsstelling. Nadeel is dat vooral antwoord wordt gegeven op wat mensen ervaren en hoe ze handelen. De waarom-vraag kan niet betrouwbaar beantwoord worden.