kwalitatief onderzoek

Kwalitatief onderzoek: inzicht in drijfveren en motieven

Met kwalitatief onderzoek bieden een helder beeld van de klantbeleving èn een verklaring voor deze beleving. Ontdek onze methode.

Interviews

De inzet van 1-op-1 interviews geldt als meest rijke onderzoeksvorm bij patient journeys. Het biedt inzicht in de beleving in relatie tot het gedrag van patiënten. Ook toont het welke zorgen leven (pains) en wat bijdraagt aan positieve gevoelens (gains).

De inzichten helpen om te bepalen wanneer je er voor een patiënt moet zijn, op welke manier en in welke vorm.

Voors en tegens

We weten dat perceptie en gedrag van patiënten niet altijd rationeel is, maar vaak onbewust tot stand komt. om inzicht te krijgen in dit ‘onderbewuste’ maken we gebruik van de inzichten van Prof. Gerald Zaltman van de Harvard Business School (zie bijlage). 

Met behulp van een specifieke vraagtechniek (waarbij we gebruik maken van metaforen) krijgen we inzicht in de manier waarop patiënten gedrag wordt beïnvloed door ‘automatismen’ die ons denken bepalen. 

Ontdek wat we voor jou kunnen doen