ONERZOEK: MEDIAGEBRUIK ONDER 45-PLUSSERS
Van alle verschillende soorten media gebruiken 45plussers de tablet het meest. Dat blijkt uit focusgroeponderzoek van de PSH Groep in samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen. In het onderzoek werd gekeken naar de ervaring van de doelgroep met tijdschriften, websites, tablets, mobiele applicaties en advertenties in de verschillende media.
Uit het onderzoek blijkt dat 45-plussers websites, voornamelijk Google, gebruiken voor het zoeken naar informatie.
Tijdschriften verleden tijd?
Deelnemers aan het onderzoek (45 jaar en ouder) staan negatief tegenover de verdwijning van het papieren tijdschrift. Ze geven aan dat zij een printversie makkelijk en snel door kunnen bladeren en dat dit weinig moeite kost. Bovendien kan er in een papieren versie geknipt worden en in een digitale versie niet. Daarnaast geeft de leeftijdsgroep aan dat niet alle leeftijdsgenoten over een tablet beschikken waar zij eventueel een online versie van het tijdschrift zouden kunnen bekijken.
Surfende senioren
Uit het onderzoek blijkt dat 45plussers websites, voornamelijk Google, gebruiken voor het zoeken naar informatie. Daarnaast zijn websites als Facebook, Uitzending gemist, nieuwswebsites en spelletjeswebsites populair. De 45plussers geven aan het belangrijk te vinden dat een website actueel is en goed onderhouden wordt. Daarnaast vindt de leeftijdsgroep het belangrijk dat een website overzichtelijk en duidelijk is en dat er grafische elementen zoals afbeeldingen worden gebruikt. De 45plussers hebben geen probleem met het bezoeken van websites op een tablet. Wel wordt de vaste computer of laptop nog steeds als een handig device gezien om te surfen. Werken met een muis is voor niemand een probleem.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Tablet = hip
De 45plussers gebruiken de tablet het meest van alle soorten media. Tablets hebben bij vrijwel alle deelnemers aan het onderzoek hun intrede gedaan. Slechts een enkele senior zegt er niet aan toe te komen om te leren hoe de technologie werkt. Uit het onderzoek blijkt dat 45plussers de tablet om uiteenlopende redenen gebruiken: van het bijhouden van nieuws en zakelijk gebruik tot het onderhouden van sociale contacten en vermaak. Ook gebruiken 45plussers een tablet omdat ze met de tijd mee willen gaan. Ze zien het als een groot voordeel dat zij een tablet in kunnen richten op basis van hun eigen behoeftes. De leeftijdsgroep wil mediagebruik namelijk zoveel mogelijk zelf inrichten. Zij vinden het belangrijk om zelf te kunnen bepalen wat zij lezen of te zien krijgen. Wat voor iemand niet belangrijk is, staat dan ook niet op de tablet. Als bijkomende voordelen van de tablet worden genoemd de eenvoud om het apparaat mee te nemen en de optie om op tekst en illustraties in te kunnen zoomen. Wel voelen sommige 45plussers zich overdonderd door alle functies van een tablet en geven zij als een reden om de device niet te gebruiken aan dat zij er niet goed buiten mee kunnen lezen.
Inrichting magazine app
Wat betreft applicaties vinden 45plussers het belangrijk dat deze toegankelijk zijn. Ook vindt de leeftijdsgroep het prettig dat er geen advertenties worden weergegeven in een versie van het tijdschrift op de app. In combinatie met een abonnement op het papieren tijdschrift zouden senioren het tijdschrift eerder digitaal lezen. Uit het onderzoek blijkt echter wel dat een magazine app iets toe moet voegen aan het papieren tijdschrift en geen kopie van het tijdschrift moet zijn. Een app kan veel extra’s bieden om hem aantrekkelijker te maken. Zo zien 45plussers graag een informatieportal ingebouwd die aandacht besteedt aan onderwerpen die voor hen relevant zijn, nieuws, vakanties en uitjes, recepten, erf en recht, spelletjes en vrije tijd. Bij de nieuwsfeed willen 45plussers graag zelf onderwerpen, rubrieken of regio’s instellen om het op hun interesses aan te laten sluiten. Wanneer de leeftijdsgroep de moeite moeten nemen om de app te downloaden terwijl zij precies dezelfde informatie krijgen via de papieren versie van het tijdschrift, dan kost het hen meer moeite terwijl het verder geen praktische meerwaarde biedt.
De advertentie van de toekomst
De 45plussers noemen de inbedding van advertenties een belangrijk verschil tussen een tijdschrift en een app. Ze vinden het prettig dat een app geen advertenties bevat, maar zien wel graag elders aanbiedingen terug komen. De leeftijdsgroep stoort zich aan de overweldigende hoeveelheid en herhaling van advertenties in een tijdschrift. Deelnemers zien graag meer gevarieerde advertenties en minder herhaling. Bovendien bevatten advertenties in de papieren variant volgens de focusgroep teveel tekst. Tot slot komt er in het onderzoek naar voren dat 45plussers zich vaak jonger voelen dan de manier waarop ze worden aangesproken. Dit geldt voor zowel de advertenties die zij te zien krijgen als de informatie die zij voorgeschoteld krijgen.