KUNNEN WE HET OOK HEBBEN OVER DE KANSEN VAN OUD ZIJN?
Levert het verstrijken van de jaren zo weinig op dat oud zijn alleen kan worden samengevat met het woord probleem? Die vraag stelt predikant Robbert Janssen zich in een opiniestuk in Trouw. Hij stelt dat in campagnes rondom ouderen een weinig positief beeld van senioren naar voren komt. Hij mist in uitingen de toegevoegde waarde van de verstreken jaren. Er wordt volgens hem te weinig over kansen gesproken.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de familieplanning door veel mensen in de koelkast gezet. Dit veranderde na de oorlog met als gevolg dat het aantal geboortes voor een aantal jaar gigantisch toenam. De mensen die geboren zijn tussen 1945 en 1953, de jaren van deze demografische “groeispurt”, noemen wij de babyboomers.
Kansen onderbelicht
Waar zijn de kansen in dat verhaal?, vraagt de predikant zich af. “Levert het leven dan zo beroerd weinig op dat oud zijn alleen kan worden samengevat met het woord 'probleem'? Is dit onze levensloop: als kind leer je om te gaan bijdragen aan de maatschappij, als volwassene draag je bij, als oudere ben je een probleem?” Daar zou je als 75-plusser zomaar in kunnen geloven, volgens de predikant. Door je omgeving, de media en politiek wordt het je tenslotte met regelmaat verteld.
“De ouderen die ik ontmoet, kunnen mij misschien niet helpen te kiezen tussen Android en iOS (en is dat wel een leeftijdsprobleem?)”, stelt de predikant in Trouw. Maar “Ze kunnen me wel vertellen hoe weinig en hoe veel impact sommige keuzes hebben. Ze stellen me gerust dat ik niet de eerste ben die ervaart wat ik ervaar. Ze geven mij wijsheid om fouten te voorkomen. Samen worstelen we met vragen. Als ik oud mag worden, hoop ik van net zoveel toegevoegde waarde te zijn als zij. Ik pleit voor de campagne 'Oud = Goud'. Vertoon overal foto's van ouderen met teksten als '90 jaar levenservaring. Gratis aangeboden'. Hou op met klagen over ouderen. Laat ouderen de plek krijgen en innemen die hen na al die jaren toekomt: de plek van de oudsten.”
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies om informatie op te slaan en/of te raadplegen. Stem je hiermee in? Dan kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of de toestemming intrekt, dan kan dit de werking van de site negatief beïnvloeden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.