Vorig jaar maakten we kennis met bijzondere televisie. Het programma TV Lab zond een pilot uit van Oudtopia; een documentaire-serie waarin Nicolaas en Tim een maand lang in een verzorgingshuis logeerden. Maar niet alleen voor dit specifieke tv-programma zagen we deze ontwikkeling. Er komen steeds meer initiatieven waarin jongeren en ouderen, letterlijk bij elkaar wonen. Vaak gaat het om steden waar studenten moeite hebben met het vinden van een woning.
Steeds vaker worden woon jong en oud gecombineerd in woonhuizen.
Oudtopia
In het tv-programma TV-lab worden verschillende nieuwe TV-formats uitgezonden, getest en besproken. In 2014 was de documentaire-serie Oudtopia de grootste hit van het seizoen. Het idee kwam van eindredacteur Anouk Kamminga: laat twee jongeren een tijdje tussen de bejaarden wonen om zo te ervaren hoe het is om oud te zijn.
In deze serie logeerden de ‘jongeren’ Nicolaas en Tim een maand lang in een verzorgingstehuis. Op deze manier leerden wij de ouderen kennen door hun ogen. We leerde de ouderen kennen door de eerlijke gesprekken die Nicolaas en Tim voerden met de bewoners. Gesprekken over eenzhaamheid, gezondheid, maar ook gesprekken over de passies van de ouderen. Maar ook actief mengden ze zich volop in het bewonersleven. Ze namen deel aan de bewoners-activiteiten zoals de Bingo, de braintraining of Tai-chi. Op de laatste dag van het tweetal werd zelfs een special afscheidsparty voor ze georganiseerd waar de bewoners massaal de gezelligheid opzocht.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Het combineren van jong en oud in woonhuizen is niet alleen iets dat alleen voorkomt in een nieuw tv-format. Steeds vaker zien we dat dit in werkelijkheid gebeurt door nieuwe wooninitiatieven op de markt. Vaak onstaan ze door een krapte op de huizenmarkt, zoals bijvoorbeeld in de studententsteden. In het verzorgingstehuis van Humanitas in Deventer wonen momenteel 160 senioren en 6 ‘woonstudenten’. In ruil voor 30 uren inzet per maand mogen ze er gratis wonen. Ze helpen bijvoorbeeld bij de maaltijden en zorgen voor inkopen van bijvoorbeeld de bingo-avond. De ouderen krijg op deze manier net dat beetje extra aandacht dat ze nodig hebben.
Ook tussen de ouderen in het Utrechtse verzorgingstehuis Tolsteeg wonen studenten. De zorgvleugel van het gebouw is getransformeerd tot studentencomplex. Studenten worden geselecteerd op basis van de feeling die ze hebben met de senioren. Het is namelijk niet verplicht voor de studenten om iets te doen met de ouderen, maar het wordt wel gewaardeerd. Door de studenten te werven die feeling hebben met de situatie hoopt de organisatie dat dit vanzelf gaat ontstaan.
De babyboomer vandaag de dag
De kracht van generaties
Jongeren brengen een hele andere sfeer in een verzorgingstehuis. Ze voeren gesprekken aan die niet gaan over medicijnen, oud zijn of de dagelijkse gang van zaken. Nee, gesprekken over uitgaan, afspraakjes en de ‘struggles of life’ voeren de boventoon. Gesprekken die ouderen een glimlach op hun gezicht bezorgen en jong laten en blijven voelen. Jongeren aan de andere kant leren weer van de wijze lessen van de ouderen of leren meer genieten van de kleine dingen die het leven biedt; genieten van het park, het weer of gewoon een goed gesprek.
Specialist in generatiemarketing
Ontdek de kracht van generatiemarketing. Diversions helpt u met onderzoek, creatie en optimalisatie.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies om informatie op te slaan en/of te raadplegen. Stem je hiermee in? Dan kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of de toestemming intrekt, dan kan dit de werking van de site negatief beïnvloeden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.