KENMERK VAN BABYBOOMERS: KIEZEN OP GEVOEL
Naar verwachting is in 2020 veertig procent van de bevolking ouder dan vijftig. Waarvan de babyboomers een aanzienlijke groep zijn. Als marketeer mag je deze groep dan ook niet over het hoofd zien. Om in te spelen op de wensen van deze doelgroep is het belangrijk om de kenmerken van babyboomers te kennen. In dit artikel delen we één essentiële karaktereigenschap van de 50-plusser waar jij als marketeer rekening mee kan houden; kiezen op gevoel.
Als het aankomt op de aanschaf van financiële producten is voor veertig procent de persoonlijke service en aandacht doorslaggevend.
Babyboomers selecteren merken op gevoel
Het inspelen om babyboomers is niet geheel onbelangrijk: Babyboomers zijn namelijk niet alleen met velen, ze zijn ook koopkrachtig. Als marketeer is het dan ook belangrijk om te weten dat zij merken en bedrijven voor een groot deel selecteren op gevoel. Zo laat bijna zestig procent van de 50-plussers zich bij de aankoop van een auto leiden door de emotie die een merk of model oproept. En als het aankomt op de aanschaf van financiële producten is voor veertig procent de persoonlijke service en aandacht doorslaggevend.
Dit soort positieve indrukken kunnen er zelfs voor zorgen dat de 50-plusser terug blijft komen bij een bepaald bedrijf, dat maakt de babyboomer in potentie een trouwe klant. De emotie werkt uiteraard ook de andere kant op. Zodra een product, bedrijf of marketinguiting negatief wordt ervaren, haakt deze consument sneller af dan de jongere consument.
Geestelijke waarde staat boven materiële waarde
Babyboomers nemen het dan ook met een korreltje zout als marketeers zeggen dat hun product beter is dan een gelijksoortig product van de concurrent. Hun eigen gevoel bij een bedrijf is belangrijker dan het gevoel wat de marketeer wil overbrengen. Dit komt voort uit hun eigen maatschappelijke betrokkenheid. Daardoor zijn babyboomers gevoelig voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarbij respect hebben voor mens, dier en milieu. Ze vinden de geestelijke waarde belangrijker dan de materiële waarde van een product.
De maatschappelijke waarden van een bedrijf zijn dus belangrijker dan de prijs van een product als het gaat om niet-noodzakelijke aankopen. Daarbij is het wel belangrijk dat een bedrijf een goede reputatie heeft op dit gebied. Een babyboomer zal dan ook gevoeliger zijn voor marketingboodschappen waarin liefdadigheid benadrukt wordt, bijvoorbeeld doordat een deel van de opbrengst ten goede komt aan een goed doel.