HOE TROUW IS DE 50-PLUSSER AAN HET GOEDE DOEL?

De eerste auto van je ouders was een Ford en nu, 20 jaar later, rijden ze nog steeds in een auto van dit merk. Daarnaast geven je ouders al zolang je kan herinneren trouw geld aan de Hartstichting, het KWF of een goed doel verbonden aan de kerk. Veel gebruiken en gewoonten zijn van huis uit meegekregen. Naast de feiten, zegt ons gevoel het ook: wie de 50plusser aan een merk weet te binden kan rekenen op een trouwe klantenkring. Maar werkt dit ook zo voor de Goede Doelen wereld? Hoe loyaal zijn de ouderen naar het Goede Doel en zijn ze zo vrijgevig als wordt verondersteld?

klantervaring Uit cijfers van het CBS uit 2013 blijkt dat hoe ouder Nederlanders worden, des te meer ze doneren aan goede doelen.

Hoe ouder hoe vrijgeviger?

Naast dat we weten dat Nederlanders het afgelopen decennium steeds meer zijn gaan besteden aan goede doelen, weten we ook dat de oudere generaties inderdaad vrijgeviger zijn. Uit cijfers van het CBS uit 2013 blijkt dat hoe ouder Nederlanders worden, des te meer ze doneren aan goede doelen. Gezinnen met een kostwinner tot 35 jaar geven bijna 1% van hun inkomen aan een goed doel, bij gezinnen met een hoofdkostwinner van 65 jaar of ouder is dit bijna het dubbele.

De trouwe oudere?

Ja, het is waar dat de oudere doelgroep merkentrouw is en graag doneert. Maar toch is er een keerpunt geweest in de nieuwe generatie ouderen. Wat generatiemarketing ons leert is dat waar opa’s en oma’s trouw geld gaven aan de kerk en standaard elke maand hun bijdrage betalen voor de vakbond. Zo zien we dat dit voor de jongere generatie senioren minder vanzelfsprekend is. De generaties vanaf de babyboomer / protestgeneratie willen weten waar hun geld naar toe gaat en kiezen bewuster voor doelen die zij zelf belangrijk vinden. Voor goede doelen ligt er daardoor een steeds belangrijkere taak in het transparant zijn in de doelbesteding. Doneren aan een specifiek goed doel is niet langer een vanzelfsprekendheid, maar een bewuste keuze.

 

Download het gratis ebook

Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.

Traditionele benadering

Met een aandeel van 40% op de Nederlandse bevolking kunnen we stellen dat de 50plusser een belangrijk aandeel heeft in de Nederlandse samenleving. Daarmee samengaand is voor veel Goede Doelen het aandeel ‘ouderen’ dan ook een aanzienlijk deel van hun trouwe donateursbestand. De traditionele manier van communiceren via een digitale nieuwsbrief en het donateursblad is voor deze doelgroep nog steeds een logisch middel. Maar de boodschap om te blijven vertellen waar hun geld aan besteed wordt is belangrijker geworden.

De wijze les?

Ja, het is voor een goed doel heel prettig dat ze zo’n loyale en gulle achterban hebben. Besteed tijd en energie aan je trouwe club donateurs. Maar als we weten dat de ouderen van later nu jong zijn, vergeet dan niet om juist nu te investeren in het binnenhalen van de jongere doelgroep en beweeg mee in hoe zijn bediend willen worden in hun doneergedrag. Bouw kennis op en innoveer.