55-PLUSSERS ONHANDIG MET NIEUWE TECHNOLOGIE, HOEZO?
55-plussers en nieuwe technologie zijn geen gouden combinatie. Althans als je jongeren mag geloven. Volgens hen tikken “ouderen” hele rapporten met twee vingers, terwijl zij zelf hun vingers over het toetsenbord laten. Zelfs met hun ogen dicht. En terwijl jongeren bewust een selfie maken, geloven ze dat 55-plussers dat alleen doen als ze niet doorhebben welke camera van hun mobiele telefoon ze gebruiken. En ook de berichtjes die 55-plussers versturen via Whatsapp vinden regelmatig hun weg naar het internet vanwege hun geworstel met autocorrecties en afkortingen. Maar klopt dat beeld van 55-plussers wel? Niet als je het aan Dropbox vraagt.
Jongeren lijken te verwachten dat technologische oplossingen binnen het bedrijf, net zo eenvoudig in gebruik zijn als zij gewend zijn van consumenten-apparaten.
Senioren niet langzamer dan junioren
Dropbox besloot een onderzoek uit te voeren onder werknemers waarin gekeken werd wie er sneller gewend was aan nieuwe technologie op de werkvloer: oude werknemers of jonge werknemers. Hoewel de helft van de ondervraagden aangaf dat zij dachten dat oudere werknemers meer moeite zouden hebben met het eigen maken van nieuwe technologie, kwam uit het onderzoek juist het tegenovergestelde naar voren. Oudere werknemers omarmen nieuwe technologie niet langzamer dan jongere collega’s. Integendeel zelfs. Ze blijken meer technologische middelen te gebruiken in hun werk en voelen zich er ook meer mee op hun gemak dan jongere generaties.
Achtergrond van het onderzoek
Volgens het onderzoek van Dropbox – onder 550 Nederlandse kenniswerkers – gebruiken 55-plussers gemiddeld vijf vormen van technologie per week op hun werk. Dit terwijl het gemiddelde in Nederland vier is. Ook blijkt dat oudere werknemers minder problemen ervaren bij het gebruik van meerdere apparaten. Slechts vijf procent van hen geeft aan hier problemen mee te hebben, ten opzichte van elf procent van de 18- tot 34-jarigen. 55-plussers geven daarbij aan het gebruik van technologie niet stressvol te vinden.
Download het gratis ebook
Wat kan jouw organisatie leren van de kenmerken van verschillende generaties? Ontdek de kracht van de generation journey: download het gratis ebook met alle informatie.
Chris Moojen, county manager van Dropbox in de Benelux, legt uit dat jongeren lijken te verwachten dat technologische oplossingen binnen het bedrijf, net zo eenvoudig in gebruik zijn als zij gewend zijn van consumenten-apparaten. “Wanneer dit niet het geval is, moeten zij meer moeite doen om de techniek alsnog tot zich te nemen. Dat levert stress op. De oudere generatie lijkt daar makkelijker mee om te kunnen gaan.”
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij cookies om informatie op te slaan en/of te raadplegen. Stem je hiermee in? Dan kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of de toestemming intrekt, dan kan dit de werking van de site negatief beïnvloeden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.